کد خبر: ۸۵۵۶۵
تاریخ انتشار:۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۰
یکی از اهداف بزرگ ما در مسأله برجام ایجاد اشتغال برای جوانان بود
حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در بخش دیگری در نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر راه‌حل دولت برای جلوگیری از تندروی‌هایی چون ایجاد زمزمه‌هایی مبنی بر رد صالحیت رئیس جمهوری در انتخابات آتی و جلوگیری از حضور شخصیت‌هایی چون سیدمحمد خاتمی در مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی چیست؟ اظهار کرد: آیت‌الله هاشمی یک شخصیت بزرگ نظام ما بودند و جای خالی ایشان به نظر من هیچ وقت پر نمی‌شود، ایشان مصداق روایات دینی ما هستند که می‌گوید وقتی یک آدم بزرگ از دنیا برود جای او هرگز پر نمی‌شود.

اقتصادگردان- وی افزود: از لحاظ شخصیتی جای آیت‌الله هاشمی چون شهید بهشتی و شهید مطهری خالی است، اما امیدواریم همه تلاش کنیم که تا حدی که ممکن است در راه آن مرد، کوشا باشیم.

روحانی در پاسخ به بخش دیگری از سوال ایلنا مبنی بر وجود زمزمه‌هایی برای رد صلاحیت رئیس جمهوری در انتخابات 96، اظهار کرد: ما را با شورای نگهبان دعوت نیاندازید. روابط ما با شورای نگهبان خوب بوده و خوب است. اینها شایعات است و انتخابات یک فرآیندی دارد که تا رسیدن به آن نیز فرصت فراوانی باقی مانده است. امروز باید برای خدمت به نظام و جامعه کمربندهایمان را محکم کنیم.

رئیس جمهوری ادامه داد: مردم در هر حادثه‌ای نشان می‌دهند که چه عظمتی دارند از جمله در حادثه رحلت آیت‌الله هاشمی عظمت خود را نشان دادند و ما نیز باید نسبت به چنین مردمی خدمت‌گزار باشیم و برایشان کار و تلاش انجام دهیم. واقعاً مهم‌تر از همه چیز حتی انتخابات و مسائلی که شما به آن اشاره کردید خدمت به نظام و مردم است که اهمیت دارد به صورتی که ما تا روز آخر باید کار کنیم و همیشه در خدمت مردم باشیم. هرچند که من امیدوارم نگرانی‌هایی که به آن اشاره کردید روز به روز کاسته شود و فضای وحدت ملی که در رحلت آیت‌الله هاشمی نمود خوبی داشت و از جناح‌ها، تفکرات و گرایش‌های مختلف در کنار هم قرار گرفتند حفظ شود.

وی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر برنامه‌های دولت برای ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها، اظهار کرد: همه متولدین دهه 60 باید در دهه 80 برایشان کار ایجاد می‌شد. اما متأسفانه از نیمه دوم دهه هشتاد روند اشتغالزایی متوقف شد و اشتغال خالص از سال‌های 84 به بعد چیزی نیست و در حدود صفر به شمار می‌آید. میزان اشتغال در آن دوره 14 هزار شغل در سال بوده است و این در حالی است که در آن سال‌ها وضع فروش نفت ما بسیار خوب بود اما به جای ایجاد اشتغال، واردات افزایش پیدا کرد که آثارش نیز همچنان وجود دارد.

روحانی با بیان اینکه ما باید آثار رویه قبلی را در اداره جامعه جبران کنیم، اظهار کرد: از طرفی فضای دانشگاهی در سال‌های اخیر با رونق گرفتن و ایجاد دانشگاه‌هایی چون پیام نور،‌ علمی کاربردی و... افزایش و توسعه یافت و این دانشگاه‌ها جوانان را جذب کردند تا حدی که امروز جمعیت دانشگاهیان ما به حدود 5 میلیون نفر رسیده است و این دانشجویان به ترتیب فارغ‌التحصیل می‌شوند به شکلی که سالیانه تقریباً 800 هزار نفر فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌ها خارج می‌شوند و از تابستان پارسال تا تابستان امسال بیش از 1 میلیون و 200 هزار نفر فارغ‌التحصیل شده‌اند که این آمار، آمار کم‌سابقه‌ای است.

وی ادامه داد: در حالی که تعداد متقاضیان شغل به بیش از 1 میلیون و 200 هزار نفر رسیده است ما توانسته‌ایم تنها 700 هزار شغل ایجاد کنیم و 500 هزار نفری که برای اشتغال وارد بازار شده‌اند بیکار مانده‌اند و از طرفی جمعیت بیکاران گذشته نیز همچنان باقی مانده است و حتی اگر ما 1 میلیون و 200 هزار شغل هم ایجاد می‌کردیم تنها می‌توانستیم بیکاری را ثابت نگه داریم.

رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه یکی از اهداف بزرگ ما در موضوع برجام ایجاد اشتغال برای جوانان بود، اظهار کرد: ما کوشیده‌ایم تا بخش‌های مختلف اقتصادی را فعال کنیم و از هفت، هشت ماه گذشته تاکنون بخش کشاورزی و صنعت رشد خوبی داشته است به شکلی که وقتی من در سال گذشته و در همین روزها مصاحبه‌ای کردم تا تلاش کنیم که جنس‌های مانده در انبار را به فروش برسانیم امروز انبارهایمان تقریباً از جنس‌های باقیمانده خالی شده است.

روحانی ادامه داد: به آنهایی که می‌گویند در کشور رکود وجود دارد و می‌گویند ما چیزی در راستای رونق اقتصادی نمی‌بینیم می‌گویم که عینکی برای خود تهیه کنید یا خود را درمان کنید. حداقل بروید و وضعیت صنعت را در سال گذشته و از جمله در ذوب آهن ببینید و با امروز مقایسه کنید. البته من نمی‌گویم که در همه جا توفیق حاصل شده است چرا که هنوز بخش‌های غیرفعال در اقتصاد ما بسیار است و ما نیز نمی‌توانیم تسهیلات را به طور کامل در اختیار همه بخش‌ها قرار دهیم.

به گزارش ایسنا، رئیس جمهوری با اشاره به اینکه استانداران مختلف کشور در ماه‌های اخیر گزارش وضعیت استان‌هایشان را به وی ارائه کرده‌اند، گفت: در ماه‌های اخیر تقریباًَ همه استانداران کشور به تهران آمده‌اند و گزارشی از وضعیت استان‌های خود داده‌اند و از کمبودهایشان گفته‌اند اما کمبودها آنقدر زیاد است که هنوز به طور کامل جبران نشده است. ما در سال 93،‌ 3 درصد رشد داشته‌ایم و در سال 92، 2 درصد که نهایتاً 5 درصد می‌شود. اما ما هنوز نتوانسته‌ایم چاله‌های موجود را پر کنیم ولی آثار رونق را در همه جا می‌توان مشاهده کرد و به لطف خدا امسال حرکت‌های خوبی انجام شده است که ادامه نیز خواهد یافت.

عکاس خبر / سهیل رحمانی خانقاهی